Obiekt

Tytuł: Mechanizmy dystrybucji dochodu rozporządzalnego w gospodarstwach domowych - w poszukiwaniu paradygmatu

Tytuł odmienny:

Mechanisms of Disposal of Income Distribution in Households

Autor:

Rószkiewicz, Małgorzata

Opis:

Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu; 2006; nr 1107, s. 87-97

Abstrakt:

According to Keynes (1936), consumption is dependent on two groups of determinants, the first being of an objective character - including economic determinants which influence the individual's income, while the second one is of a subjective character and refers to the needs, customs and psychological predisposition, as well as generally established rules and habits regarding income distribution. The primary conclusion following from Keynes's theory was the classification of subjective factors as stable in a short period of time and hence making consumption and savings accumulation dependent only on those factors which affect an individual's income level. Both parts of such an economic approach were challenged and criticized by Katona (1975), whose studies started a new field in economics, known as psychological economics. According to the author, maximizing utility is not the basic criterion of human activity and in a similar vein, of economic behaviour. A rationalistic vision of human beings was contrasted with statements of psychological character. The problem of restraint in spending as a consequence of the income pressure was mentioned only sporadically and treated more as an anomaly. The restraint as a basic factor affecting consumption is considered in the concepts of behavioural life-cycle hypothesis by Shefrin and Thaler (1988) which key assumption is that households treat components of their wealth as absolutely nonfungible. In this theory wealth is assumed to be divided into three mental accounts: current income, current assets, and future income, and spending from current income is more tempting than spending form future income. 

Wydawca:

Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu

Miejsce wydania:

Wrocław

Data wydania:

2006

Typ zasobu:

artykuł

Identyfikator zasobu:

oai:dbc.wroc.pl:132215

Język:

pol

Powiązania:

Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu; 2006; nr 1107 ; Badania marketingowe w przestrzeni europejskiej

Prawa:

Wszystkie prawa zastrzeżone (Copyright)

Prawa dostępu:

Dla wszystkich w zakresie dozwolonego użytku

Lokalizacja oryginału:

Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu

Źródło finansowania:

Projekt dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki w ramach Programu Społeczna odpowiedzialność nauki II.

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

8 mar 2025

Data dodania obiektu:

8 mar 2025

Liczba wyświetleń treści obiektu:

1

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

https://dbc.wroc.pl./publication/170935

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH

Obiekty Podobne

×

Cytowanie

Styl cytowania:

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji