Object

Title: Can One Learn Too Much for One's Own Good? Rational Choice, Learning, and Their Interplay

Title in english:

Nadawanie sensu zarządzania wiedzą: racjonalny wybor, uczenie i wspołzależności

Creator:

Bonner, Richard F. ; Mamchych, Tetyana, I.

Description:

Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu; 2005; nr 1064, s. 353-366

Abstrakt:

W artykule rozważany jest problem uczenia, ktory obejmuje zmiany systemu wiedzy firmy wpływające na modyfikację działani-a tej firmy a zarazem jej preferencje. Podstawy tych zmian mogą zostać rozpoznane dopiero po uczeniu. Co więcej, podstaw dla porownania strategii uczenia może po prostu nie być, o ile nie została zapewniona jawna zgodność preferencji wynikających z rożnych strategii. Procedury odwołujące się do kryterium wartości pieniężnej mogą być bezpodstawne. Logiczne podstawy zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie stają w ten sposób pod znakiem zapytania. Formalnego zbadania wymagają problemy ewolucji preferencji wynikających z uczenia i racjonalność takiego uczenia. Jako pierwszy krok w tym kierunku zaproponowano krotki przegląd obecnych teorii uczenia i racjonalnego wyboru. Centralnym problemem teorii racjonalnego wyboru i schematow decyzyjnych sztucznej inteligencji jest zagadnienie efektywnego i dynamicznego wyboru akcji przez „ekonomicznego” agenta, ktory „uczy się” środowiska i konsekwencji swoich działań - przy czym jest on standardowo konfigurowany niekonieczne pod kątem uczenia. Przy takich założeniach i z uwzględnieniem np. formalizmu Bayesa (który nie zawsze jest brany pod uwagę) – racjonalne procesy uczenia są w zasadzie dobrze rozpoznane. Uczenie bez uwarunkowań założeń Bayesa jest badane w modelach empirycznych; ich racjonalne podstawy nie są jednak jasne. Przy założeniu zmiennych preferencji agenta w funkcji uczenia - zgodność potencjalnych preferencji powinna być formalnie zapewniona z racjonalnego punktu widzenia - na wzor teorii wyborow społecznych i względnych preferencji (co nie jest jeszcze rozważane w uczeniu). Podsumowując, wydaje się, że wspołczesna teoria traktuje problem uczenia w sposob bardzo otwarty natomiast rozwijane są narzędzia pobudzające do badań omawianego zagadnienia.

Publisher:

Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu

Place of publication:

Wrocław

Date:

2005

Resource Type:

artykuł

Resource Identifier:

oai:dbc.wroc.pl:129664

Language:

eng

Relation:

Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu; 2005; nr 1064 ; Pozyskiwanie wiedzy i zarządzanie wiedzą

Rights:

Wszystkie prawa zastrzeżone (Copyright)

Access Rights:

Dla wszystkich w zakresie dozwolonego użytku

Location:

Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu

Coverage:

Projekt dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki w ramach Programu Społeczna odpowiedzialność nauki II. Tytuł projektu: Nauka dla Społeczeństwa: Prace Naukowe AEW w otwartym dostępie (2005-2008)

×

Citation

Citation style:

This page uses 'cookies'. More information