Struktura obiektu
Tytuł:

Edukacja dla demokratyzacji. Inspiracje pedagogiką krytyczną

Tytuł publikacji grupowej:

Zeszyty Naukowe Collegium Witelona

Tytuł odmienny:

Education for democratisation. Inspirations of critical pedagogy

Autor:

Groszewska, Ewa

Współtwórca:

Kowal-Orczykowska, Anna. Redakcja

Temat i słowa kluczowe:

pedagogika krytyczna ; społeczeństwo obywatelskie ; demokratyzacja

Opis:

Zeszyty Naukowe Collegium Witelona, nr 44(3)/2022, s. 97-115

Abstrakt:

Celem artykułu jest przedstawienie perspektywy pedagogiki krytycznej i zwrócenie uwagi czytelników na przewodnią ideę zawartą w koncepcji współczesnych północnoamerykańskich pedagogów krytycznych. Stanowi ją dążenie do demokratyzacji związane z przekonaniem, że świadomi i zorientowani emancypacyjnie obywatele mogą zmieniać rzeczywistość społeczną. Idea ta wydaje się być interesującą inspiracją dla nauczycieli w polskiej rzeczywistości, w której młodzi ludzie nie wykazują aktywności obywatelskiej ani zainteresowania sprawami publicznymi. Pedagodzy krytyczni bowiem proponują edukację, której celem będzie wykształcenie myślących, krytycznych i aktywnych społecznie i politycznie ludzi. W tekście omówione są też rezultaty minibadania autorki na temat świadomości społecznej nauczycieli i jej adekwatności wobec kształtowania zaangażowanych i świadomych wyzwań współczesności obywateli.

Wydawca:

Wydawnictwo Collegium Witelona Uczelnia Państwowa

Miejsce wydania:

Legnica

Data wydania:

2022

Typ zasobu:

artykuł

Identyfikator zasobu:

doi:10.5604/01.3001.0016.1815

Język:

pol

Powiązania:

Zeszyty Naukowe Collegium Witelona ; Zeszyty Naukowe Collegium Witelona, nr 44(3)/2022 ; Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy

Prawa:

Wszystkie prawa zastrzeżone (Copyright)

Prawa dostępu:

Dla wszystkich w zakresie dozwolonego użytku

Lokalizacja oryginału:

Collegium Witelona Uczelnia Państwowa

×

Cytowanie

Styl cytowania: