Object structure
Title:

Miejsce dziecka i nauczyciela w placówkach montessoriańskich

Group publication title:

Zeszyty Naukowe Collegium Witelona

Title in english:

The place of the child and the teacher in Montessorian institutions

Creator:

Mierzwińska, Anna

Contributor:

Budka, Jan. Redakcja

Subject and Keywords:

koncepcja pedagogiczna Marii Montessori ; nauczanie alternatywne ; placówki montessoriańskie w Polsce

Description:

Zeszyty Naukowe Collegium Witelona, nr 49(4)/2023, s. 25-47

Abstrakt:

W części teoretycznej artykułu został przedstawiony zarys koncepcji pedagogicznej Marii Montessori, natomiast w części empirycznej dokonano opisu przebiegu badań własnych oraz zaprezentowano wyniki. Badania autorskie miały na celu uzyskanie aktualnych informacji na temat funkcjonowania placówek działających według założeń koncepcji pedagogicznej Marii Montessori w Polsce. Informacje te zostały uzyskane za pomocą wywiadów z osobami, które związane są na co dzień z placówkami montessoriańskimi (przedszkolami, szkołami). Analiza materiału empirycznego ujawniła, że rodzice i nauczyciele postrzegają ich funkcjonowanie, afirmując takie kategorie kluczowe dla tej koncepcji jak: samodzielność dzieci, indywidualizacja pracy dziecka, samodyscyplina dzieci, wspierająca rola nauczyciela, pogłębiona weryfikacja osiągnięć edukacyjnych. Natomiast zarówno pozytywne, jak i negatywne znaczenie nadają trzem innym ważnym kategoriom: swoboda działania dziecka, relacje między dziećmi, indywidualne podejście nauczycieli do dziecka.

Publisher:

Wydawnictwo Collegium Witelona Uczelnia Państwowa

Place of publication:

Legnica

Date:

2023

Resource Type:

artykuł

Language:

pol

Relation:

Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy ; Zeszyty Naukowe Collegium Witelona ; Zeszyty Naukowe Collegium Witelona, nr 49(4)/2023

Rights:

Wszystkie prawa zastrzeżone (Copyright)

Access Rights:

Dla wszystkich w zakresie dozwolonego użytku

Location:

Collegium Witelona Uczelnia Państwowa

×

Citation

Citation style: