Title:

Narracje w sprawozdawczości finansowej i niefinansowej

Creator:

Bąk, Melania ; Strojek-Filus, Katarzyna ; Kobiela-Pionnier, Katarzyna ; Masztalerz, Marek

Subject and Keywords:

narracje w rachunkowości ; raporty niefinansowe/narracyjne ; sprawozdania finansowe ; regulacje prawne w zakresie sprawozdawczości ; standardy raportowania ; zarządzanie wrażeniem

Description:

s. 171

Abstrakt:

Celem monografii jest prezentacja problematyki narracji w rachunkowości w szerokim kontekście teoretycznym i praktycznym. Rozdział pierwszy publikacji poświęcono istocie i znaczeniu narracji w rachunkowości. Przedstawiono w nim związki rachunkowości (jako systemu informacyjnego) z ję­zykiem (jako systemem znaków i narzędziem komunikacji) oraz omówiono pojęcie i znaczenie narracji w rachunkowości. Przeanalizowano również genezę i czynniki rozwoju narracji, a także ich znaczenie w procesie komunikacji w rachunkowości. Dokonano również syntetycznego przeglądu metod badania narracji w rachunko­wości. W rozdziale drugim omówiono wybrane zagadnienia narracji w sprawozdaw­czości finansowej. Opisano w nim ewolucję raportowania korporacyjnego – od sprawozdania finansowego do zintegrowanego raportu rocznego, oraz omówiono zawartość raportu rocznego i sprawozdania z działalności w świetle uregulowań prawnych, teorii agencji i teorii relacji inwestorskich. Naświetlono również inicjaty­wy różnych instytucji międzynarodowych zorientowane na poprawę efektywności komunikacji (zwłaszcza narracji) w rachunkowości. W części empirycznej zaprezen­towano wyniki badań własnych dotyczących ujawnień zmian w prezentacji spra­wozdań finansowych wybranych spółek giełdowych w związku z wprowadzeniem formatu raportowania ESEF, a także omówiono studium przypadku ewolucji (przez ponad dwie dekady) narracji w sprawozdaniach finansowych spółki LPP. Rozdział trzeci poświęcony jest narracjom w sprawozdawczości niefinansowej. Przedstawiono w nim zakres tematyczny tych narracji na przykładzie wybranych podmiotów z branż energetycznej, paliwowej, surowcowej, modowej i motoryza­cyjnej. Opisano uwarunkowania narracji w raportowaniu niefinansowym, a także omówiono kwestię wykorzystania narracji do zarządzania wrażeniem. Strategie za­rządzania wrażeniem zilustrowano przykładami z branż modowej i motoryzacyjnej. Badaniu poddano także czytelność i zrozumiałość tekstu w raportach niefinanso­wych.

Publisher:

Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu

Place of publication:

Wrocław

Date:

2022

Resource Type:

książka

Resource Identifier:

doi:10.15611/2022.36.7

Language:

pol

Rights:

Pewne prawa zastrzeżone na rzecz Autorów i Wydawcy

Access Rights:

Dla wszystkich zgodnie z licencją

License:

CC BY-SA 4.0

Location:

Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu

×

Citation

Citation style: