@misc{Bonner_Richard_F._Can_2005, author={Bonner, Richard F. and Mamchych, Tetyana, I.}, year={2005}, rights={Wszystkie prawa zastrzeżone (Copyright)}, description={Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu; 2005; nr 1064, s. 353-366}, publisher={Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu}, language={eng}, abstract={W artykule rozważany jest problem uczenia, ktory obejmuje zmiany systemu wiedzy firmy wpływające na modyfikację działani-a tej firmy a zarazem jej preferencje. Podstawy tych zmian mogą zostać rozpoznane dopiero po uczeniu. Co więcej, podstaw dla porownania strategii uczenia może po prostu nie być, o ile nie została zapewniona jawna zgodność preferencji wynikających z rożnych strategii. Procedury odwołujące się do kryterium wartości pieniężnej mogą być bezpodstawne. Logiczne podstawy zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie stają w ten sposób pod znakiem zapytania. Formalnego zbadania wymagają problemy ewolucji preferencji wynikających z uczenia i racjonalność takiego uczenia. Jako pierwszy krok w tym kierunku zaproponowano krotki przegląd obecnych teorii uczenia i racjonalnego wyboru. Centralnym problemem teorii racjonalnego wyboru i schematow decyzyjnych sztucznej inteligencji jest zagadnienie efektywnego i dynamicznego wyboru akcji przez „ekonomicznego” agenta, ktory „uczy się” środowiska i konsekwencji swoich działań - przy czym jest on standardowo konfigurowany niekonieczne pod kątem uczenia. Przy takich założeniach i z uwzględnieniem np. formalizmu Bayesa (który nie zawsze jest brany pod uwagę) – racjonalne procesy uczenia są w zasadzie dobrze rozpoznane. Uczenie bez uwarunkowań założeń Bayesa jest badane w modelach empirycznych; ich racjonalne podstawy nie są jednak jasne. Przy założeniu zmiennych preferencji agenta w funkcji uczenia - zgodność potencjalnych preferencji powinna być formalnie zapewniona z racjonalnego punktu widzenia - na wzor teorii wyborow społecznych i względnych preferencji (co nie jest jeszcze rozważane w uczeniu). Podsumowując, wydaje się, że wspołczesna teoria traktuje problem uczenia w sposob bardzo otwarty natomiast rozwijane są narzędzia pobudzające do badań omawianego zagadnienia.}, title={Can One Learn Too Much for One's Own Good? Rational Choice, Learning, and Their Interplay}, type={artykuł}, }