@misc{Szostak_Ewa_Edukacja_2024, author={Szostak, Ewa and Kenc, Joanna}, contributor={Szostak, Ewa. Redakcja and Baran, Bernardeta. Redakcja and Olipra, Łukasz. Redakcja}, identifier={DOI: 10.15611/2024.84.0.06}, year={2024}, rights={Wszystkie prawa zastrzeżone (Copyright)}, description={s. 82-94}, publisher={Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu}, language={pol}, abstract={Inwestycje w edukację uznawane są za kluczowy czynnik napędzający rozwój gospodarczy, umożliwiają szybsze wdrażanie nowych technologii i zwiększają konkurencyjność gospodarki. W artykule skoncentrowano się na przeprowadzonych w Polsce od czasu transformacji systemowej reformach systemu edukacji i ich efektach. Jest to wstęp do bardziej wnikliwych analiz, które pozwolą na precyzyjne określenie wpływu przeprowadzonych reform na poszczególne aspekty konkurencyjności gospodarki, rozwój jej innowacyjności czy wzrost produktywności kapitału ludzkiego. Wpływ reform edukacji na gospodarkę jest procesem długotrwałym i złożonym. Choć obserwujemy pozytywne zmiany, przed polskim systemem edukacji wciąż stoją duże wyzwania. Aby w pełni wykorzystać potencjał edukacji dla rozwoju gospodarczego, potrzebne są dalsze reformy i inwestycje.}, title={Edukacja jako fundament rozwoju: analiza reform w Polsce po 1989 roku}, type={rozdział}, keywords={wiedza, reformy systemu edukacji, kompetencje, gospodarka, knowledge, reforms of the education system, competencies, economy}, }