@misc{Mierzwińska_Anna_Miejsce_2023, author={Mierzwińska, Anna}, contributor={Budka, Jan. Redakcja}, year={2023}, rights={Wszystkie prawa zastrzeżone (Copyright)}, description={Zeszyty Naukowe Collegium Witelona, nr 49(4)/2023, s. 25-47}, publisher={Wydawnictwo Collegium Witelona Uczelnia Państwowa}, language={pol}, abstract={W części teoretycznej artykułu został przedstawiony zarys koncepcji pedagogicznej Marii Montessori, natomiast w części empirycznej dokonano opisu przebiegu badań własnych oraz zaprezentowano wyniki. Badania autorskie miały na celu uzyskanie aktualnych informacji na temat funkcjonowania placówek działających według założeń koncepcji pedagogicznej Marii Montessori w Polsce. Informacje te zostały uzyskane za pomocą wywiadów z osobami, które związane są na co dzień z placówkami montessoriańskimi (przedszkolami, szkołami). Analiza materiału empirycznego ujawniła, że rodzice i nauczyciele postrzegają ich funkcjonowanie, afirmując takie kategorie kluczowe dla tej koncepcji jak: samodzielność dzieci, indywidualizacja pracy dziecka, samodyscyplina dzieci, wspierająca rola nauczyciela, pogłębiona weryfikacja osiągnięć edukacyjnych. Natomiast zarówno pozytywne, jak i negatywne znaczenie nadają trzem innym ważnym kategoriom: swoboda działania dziecka, relacje między dziećmi, indywidualne podejście nauczycieli do dziecka.}, type={artykuł}, title={Miejsce dziecka i nauczyciela w placówkach montessoriańskich}, keywords={koncepcja pedagogiczna Marii Montessori, nauczanie alternatywne, placówki montessoriańskie w Polsce}, }